HONNINGKRUKKEN - Månedens inspirasjon

Gode tanker,
de er som korn der sprer glede
og avler nytt korn
(G.Schott)

Styret for 2018

Styret i Støttekontaktforeningen på Jæren for 2018

Styret som består av 6 styremedlemmer. Vi har ca. 8 møter pr. år.

Styreleder:
Alice Stokkeland ( Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Nestleder:

Inger Alice Thorsen

Kasserer:

Sissel Ree

Styremedlem:

Margunn Heigre Skaget

Odd Fuglestad

Varamedlem:

Jan Anfinn Skretting

Kontaktperson:

Styreleder Alice Stokkeland
baryton66@ Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   Tlf. 99 47 17 45

Bestill materiell

Omtale/bestilling av opplysingsheftet ”Støtte og Kontakt.  Fra isolasjon til relasjon” (Forlaget Psykiatrisk Opplysning)

Prosjekt ”Rett spor” – Time kommune

Rett spor skal hjelp unge mellom 13 og 23 år med å komme på ”rett spor” i livet.

Unge med adferdsvansker

Unge med sosiale tilpasningsvansker

Unge med et begynnende rusproblem og kriminell adferd

Unge med fremmedkulturell bakgrunn

Unge med i familier som har dårlig råd

Hovedmålet er å hjelpe ei gruppe unge som det har vært både vanskelig å få til å motta hjelp, og til å profittere på denne. Rett spor er en alternativ bruk av støttekontakt, hvor formålet er å inkludere og øke muligheten til å delta på ulike kultur og fritidsaktiviteter på lik linje med andre unge, og å gi de mulighetene for et rikere liv gjennom ulike egenaktiviteter og opplevelser. Målet er at de unge blir sosialt inkludert i den valgte fritidsaktiviteten

Metodikk og faglig forankring er ”Fritid med bistand” (FmB). FmB er en metode som gir muligheter for alle. FmB synliggjør hvordan en kan sikre at mennesker skal kunne fungere og delta på sine premisser og etter egne ønsker i en fritidsorganisasjon. Inkluderingsprosessen er derfor avgjørende og ingen av dem er like. Det er derfor en krevende oppgave å presentere en metode som søker å finne individuelle løsninger for å gi den enkelte de beste forutsetningene. FmB tar utgangspunkt i deltakerens ønsker og behov.

Nødvendige og viktige faser for å lykkes:

1: uforpliktende informasjonsmøte

2: ønsker og behov kartlegges

3: valg av aktiviteter

4: finne tilretteleggere

5: inkludering

Søknadene kan fremmes av for eksempel foresatte, ungdommen selv, kommunale og ikke kommunale instanser, frivillig lag og organisasjoner.

Når ungdommen har sagt ja til Rett spor, fattes det et vedtak.

Rett spor har tett oppfølging i oppstartsperioden, i nært samarbeid med ungdommen og tilretteleggeren.

Link fritid med bistand:

Link Fritid for alle - prosjekt Rett Spor:

Bryne, 14. 09.2010

SLT-koordinator

Time kommune

Veiledning og oppfølging

Støttekontaktveiledning er et samarbeid mellom den som er støttekontakt og vedkommendes veileder. Denne veilederen er som regel en person som er ansatt i kommunen. Disse to har ett regelmessig samarbeid der de bearbeider spørsmål som gjelder forholdet mellom støttekontakten og brukeren.
Målet med veiledningen er at støttekontakten skal være mest mulig trygg i måten denne personen jobber opp mot brukerens forutsetning, ønsker og behov.

Både ansatte i kommunene, Jæren DPS og styret i Støttekontaktforeningen ser at dette er tema som man må jobbe videre med, slik at støttekontaktens og brukerens behov kan møtes.

Ingvild Kristiansen og Marit Linnerud Egeland har skrevet en artikkel om veiledning og oppfølging av støttekontakter på Fritid for alle sin hjemmeside: